
Rekrutteringsudfordringer
Læs om rekrutteringsudfordringer på socialområdet i Randers Kommune, herunder igangsatte initiativer for at tiltrække og fastholde kvalificeret personale.
Der er i Randers Kommune – såvel som på landsplan – en stor udfordring i at skaffe hænder nok på socialområdet, særligt i forhold til socialpædagoger og SOSU-assistenter, hvor der er en lav søgning til stillingerne og en relativ høj gennemsnitsalder for begge faggrupper.
Særligt på visse dele af socialområdets døgndækkede tilbud er kommunen udfordret med hensyn til rekruttering. Dels er der få kvalificerede ansøgninger, når der opslås stillinger, og dels melder flere kandidater fra allerede inden samtalen eller udebliver, da de har fået tilbudt et andet job. Dette på trods af, at forvaltningen løbende afvikler ansættelsessamtaler, så snart en kvalificeret kandidat ansøger. Flere medarbejdere fravælger desuden arbejdet på de døgndækkede tilbud, da de oplever at have for travlt på tilbuddene, og at kompleksiteten i opgaverne er for stor. Ligeledes har flere medarbejdere et ønske om at have et familieliv, hvor der ikke skal arbejdes aften og weekender. Tiltag som færre weekendvagter over et rul og indflydelse på den øvrige tilrettelæggelse af arbejdstiden er iværksat flere steder på de døgndækkede tilbud, men uden mærkbar effekt på rekrutteringen.
Rapporten "Behovet for velfærdsuddannede i den midtjyske region 2024-2034" er udarbejdet af Region Midtjylland, KKR Midtjylland og VIA University College i samarbejde med en række aktører på social- og sundhedsområdet. Formålet med rapporten er at give et detaljeret og opdateret billede af de kommende års behov for velfærdsuddannede i den midtjyske region, herunder pædagoger, pædagogiske assistenter, og SOSU-assistenter.
Analysen giver et solidt grundlag for at forstå udfordringerne på velfærdsområdet og danner basis for fremtidige strategiske beslutninger om rekruttering, uddannelse og tilknytning af arbejdskraft. Af rapporten fremgår det, at det i de kommende år vil blive endnu sværere at rekruttere nok pædagoger, idet færre søger ind på pædagoguddannelsen samt en stor del af pædagogerne nærmer sig pensionsalderen. I forhold til SOSU-assistenter er situationen mindst lige så alvorlig, da der kommer til at være en reel mangel på arbejdskraft i de kommende år. Som ved pædagogerne er tilgangen til uddannelserne er lav, og samtidig er mange af de nuværende SOSU-assistenter over 50 år. For pædagogiske assistenter ser situationen lidt lysere ud. Hvis udviklingen følger det mest sandsynlige scenarie, vil der være et overskud af pædagogiske assistenter i de kommende år. Dog advarer nogle scenarier om, at der alligevel kan opstå mangel på sigt, hvis efterspørgslen stiger mere end forventet (Region Midtjylland m.fl., 2024).
Igangsatte initiativer i Randers Kommune
Som et led i socialområdets økonomiske handleplaner (SØP) i Randers Kommune er der udarbejdet en rekrutterings-, kompetenceudviklings- og fastholdelsesstrategi. Strategien består af en række initiativer som forløber i selvstændige projekter, og som blandt andet har til formål at mindske de økonomiske omkostninger, der er til indkøb af eksterne vikar, samt at skabe attraktive arbejdspladser gennem forskellige indsatser med afsæt i LEADs helhedsmodel for den attraktive arbejdsplads (LEAD, 2025). Der er blandt andet oprettet en intern vikarordning, som har til formål at reducere det høje forbrug af eksterne vikarer, samt sikre højere genkendelighed for både borgere og den faste personalegruppe. Vikarordningen er netop gået i drift, og det forventes, at forvaltningen forholdsvis hurtigt kan reducere udgiften til vikardækningen - også selvom der er faste udgifter forbundet med driften af ordningen.
Der arbejdes desuden med forskellige initiativer for at tiltrække flere kandidater og skabe attraktive arbejdspladser fx:
- Et tættere samarbejde med VIA på pædagog- og socialrådgiveruddannelsen.
- En kursusadministration som blandt andet har til formål at skabe et solidt fagligt fundament for medarbejderne gennem kompetenceopbygning og kompetenceudvikling – både for nye medarbejdere og allerede ansatte.
- Et veltilrettelagt onboardingforløb, som hjælper ledere med at give alle nye medarbejdere den introduktion og viden, de har brug for, så de trives i deres nye arbejde.
- Mulighed for at opkvalificere omsorgsmedhjælpere via en meritpædagoguddannelse.
- Ansættelse af en læringskonsulent på socialområdet, samt oprettelse af Team God Arbejdsplads bestående af tre medarbejdere, som blandt andet understøtter arbejdspladser med trivselsfremmende indsatser.